Paziņojumi

11.08.2016 10:13
Patērētā ūdens aprēķins ir viens no aktuālākajiem jautājumiem komunikācijā starp mājas pārvaldnieku un iedzīvotājiem. SIA „Liepājas namu apsaimniekotājs“ speciālisti ir apkopojuši atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem, kas saistīti ar ūdens piegādi daudzdzīvokļu namos.

Svarīgi izskaust patērētā ūdens starpību

"Kāpēc ūdens apgāde netiek organizēta līdzīgi kā elektrības vai gāzes padeve, kad katrs klients norēķinās tikai par paša patērēto, bet ir jārēķinās ar virkni dažādu faktoru, kas sadārdzina pakalpojumu"?

SIA „Liepājas namu apsaimniekotājs“ valdes loceklis Artis Rimma:

- Pārvaldnieks ir starpnieks starp pakalpojumu sniedzēju un klientu. Tā uzdevums ir sekot līdzi komunikāciju sistēmas kārtībai un darbībai, kā arī informēt par to iedzīvotājus vai arī pakalpojuma sniedzēju, apkopot iesniegtos datus par ūdens patēriņu no pakalpojuma sniedzēja un iedzīvotājiem, tālāk - sagatavot aprēķinu, iekasēt maksu no iedzīvotājiem un norēķinātos ar pakalpojuma sniedzēju, atbilstoši mājas kopējā ūdens patēriņa skaitītāja rādījumam. Iedzīvotāja pienākums ir noteiktajā laikā un precīzi ziņot savu ūdens patēriņa skaitītāju rādījumus un apmaksāt rēķinus.

Ja karstā un aukstā ūdens patēriņa aprēķinā tiek izmantoti skaitītāji un tiem savlaicīgi ir veikta verifikācija reizi četros gados (Ministru kabineta noteikumi Nr.1013) un attiecīgi katra mēneša pēdējās dienās dzīvokļa īpašnieki ir nodevuši patiesos ūdens skaitītāju rādījumus pārvaldniekam, tad problēmas un jautājumi par aprēķinu nerodas.

Vasaras mēnešos – atvaļinājumu laikā, kad iedzīvotāji biežāk kavē datu nodošanas termiņus, kā arī jāņem vērā, ka nebūt ne visos dzīvokļos ir uzstādīti ūdens uzskaites mēraparāti, aktuāls kļūst jautājums par ūdens starpībām. Iespējas, kā uzlabot ūdens patēriņa precizitāti un līdz ar to korektāku aprēķinu daudzdzīvokļu namos, ir.Var veikt visos dzīvokļos uzstādīto individuālo skaitītāju pārbaudes, bet šeit gan ir jāpiebilst, ka šis ir maksas pakalpojums. Mājas kontaktpersona var katra mēneša beigās nolasīt visu dzīvokļu skaitītāju rādījumus un iesniegt tos pārvaldniekam. Tomēr mūsdienīgāks risinājums ir visus mājas dzīvokļu īpašumus nodrošināt ar attālinātu rādījumu nolasīšanas skaitītājiem.

 

Ūdens pats nekur nepazūd!

"Kāpēc ūdens patēriņa aprēķinam LNA sagatavotajos rēķinos ir izdalītas pat desmit cenu ailītes un kas ir ūdens starpība, kā tā tiek aprēķināta, vai tie ir tie paši zudumi?"

SIA „Liepājas namu apsaimniekotājs“ klientu daļas vadītāja Sanita Nīmane:

- Karstā un aukstā ūdens patēriņa aprēķinu gatavo, ievērojot likumdošanā apstiprināto kārtību (Ministru kabineta noteikumi Nr.1013). Cenu ailītes ir atkarīgas no ūdens skaitītāju skaita dzīvoklī. Ir īpašumi, kuros to ir četri: divi aukstā un divi karstā. Gadījumos, kad tiem verifikāciju veic mēneša vidū, rēķinos parādās arī jauno skaitītāju rādījumi - tātad kopumā astoņi.

Dzīvokļos, kuros ir uzstādīti ūdens patēriņa skaitītāji gan aukstajam, gan karstajam ūdenim, patērētā ūdens aprēķinam vajadzētu būt pavisam vienkāršam – jāpareizina ūdens patēriņš ar viena kubikmetra ūdens izmaksām un rezultāts ir maksājamā summa. Diemžēl praksē tik vienkārši nav. Dzīvokļos uzstādīto skaitītāju rādījumus salīdzinot ar ūdens skaitītāja rādījumiem, kas uzstādīts mājas ievadā, vienmēr atklājas starpība. Cilvēki ir nesapratnē – kur rodas šī starpība, ko tautā sauc par "ūdens zudumiem"? Ūdens nekur nepazūd! Tā ir ūdens patēriņa starpība, kas var rasties tikai mājās ar kopējo ūdens ievada skaitītāju, apkopojot datus un no kopējā patēriņa atņemot individuālo skaitītāju rādījumu summu.

Ministru kabineta noteikumos Nr.1013ir minēta ūdens patēriņa aprēķināšanas kārtība, kas nosaka mājas ūdens patēriņa starpību sadalīt atbilstoši mājas visu īpašumu skaitam. Tas attiecas arī uz avārijas situācijās un remontdarbos nopludinātā ūdens daudzuma aprēķinu. Taču šādu ūdens patēriņa sadales kārtību nepiemēro tad, ja kādā no mājas dzīvokļiem: nav uzstādīti ūdens patēriņa skaitītāji; nav iesniegta informācija par ūdens skaitītāja rādījumiem vairāk nekā trīs mēnešus; ūdens patēriņa skaitītāji nav verificēti trīs mēnešu laikā pēc verifikācijas beigām; ūdens patēriņa skaitītāji nav noplombēti; ūdens patēriņa skaitītāji ir bojāti; īpašnieks atkārtoti ir liedzis pārvaldniekam veikt skaitītāju pārbaudi. Šajos gadījumos ūdens patēriņa starpību sadala tikai starp to dzīvokļu īpašniekiem, uz kuriem ir attiecināms kaut vai viens no šiem sešiem nosacījumiem.

Pieredze liecina, ka visvairāk neskaidrību ir tad, ja ilgstošā laika periodā nav iesniegta informācija par skaitītāja rādījumiem. Šajā periodā ūdens aprēķins dzīvoklim ir veikts, rēķinoties ar datiem par mājas kopējo starpību. Visbiežāk īpašnieks pēc noteikta laika tomēr paziņo skaitītāja rādījumus un vēlas pārrēķinu par iepriekš aprēķināto ūdens apjomu atbilstoši skaitītājam, atsaucoties uz paziņotajiem rādījumiem kā patiesā ūdens patēriņa pierādījumu. Normatīvie akti paredz: ja dzīvokļa īpašnieks ilgstošā laika periodā nepaziņo dzīvokļa skaitītāja rādījumus, sākot ar ceturto mēnesi aprēķinu dzīvoklī par patērēto ūdeni pēc vidējā patēriņa vairs neveic, bet uz šo un pārējiem dzīvokļiem, uz kuriem attiecas kāds no sešiem pieminētajiem gadījumiem, vienādās daļās sadala visu konkrētajā mēnesī radušos ūdens starpību mājā. Kadīpašnieks vai īrnieks atsāk ziņot skaitītāja rādījumus, patēriņa pārrēķinu vairs neveic, pie tam jaunais aprēķins tiek veikts pilnā apjomā, atbilstoši pēdējiem rādījumiem. Starpības sadale uz šo dzīvokli vairs neattiecas, izņemot gadījumus, kad starpību sadala uz pilnīgi visiem mājas dzīvokļiem.

Lai novērstu ar ūdens patēriņa starpību sadali saistītus neskaidrus jautājumus, SIA „Liepājas namu apsaimniekotājs” aicina sekot līdzi ūdens skaitītāju verifikācijas termiņiem, ik mēnesi ziņot skaitītāja rādījumus pat tad, ja tie ilgstoši ir nemainīgi, kā arī katru mēnesi ievērot rādījumu nodošanas termiņu.

 

Labs risinājums – attālināti nolasāmi skaitītāji

"Kā pārliecināties, ka visi mājas iedzīvotāji godprātīgi uzrāda skaitītāja rādījumus, nav apzināti sabojājuši skaitītājus un ievēro rādījumu nodošanas termiņus?"

SIA „Liepājas namu apsaimniekotājs“ inženierkomunikāciju tehniķis Aivars Pāvils:

- Gadījumos, kad kādas mājas ūdens patēriņa rādījumi liek šaubīties, vai iespējams radušies bojājumi sistēmā, vai patēriņš strauji krities, vai veidojas lielas starpības, veicam pārbaudes, ko varam izdarīt gan individuālajiem skaitītājiem dzīvokļos, gan arī mājas kopējam skaitītājam. Diemžēl tā īsti pārliecināties, vai visi mājas iedzīvotāji godprātīgi uzrāda savu skaitītāju rādījumus un nav apzināti sabojājuši savus skaitītājus, bez attālinātu rādījumu nolasīšanas skaitītājiem, kuru rādījumus nolasa bez klientu iesaistīšanās, nav iespējams.

Vairāku LNA pārvaldībā esošu māju iedzīvotāji ir izvēlējušies iespēju visus mājas dzīvokļu īpašumus nodrošināt ar attālinātu rādījumu nolasīšanas skaitītājiem, tādējādi samazinot iespējas negodprātīgajiem dzīvokļu īpašniekiem ietekmēt ūdens patēriņu vai koriģēt skaitītāja rādījumus. Pie tam ir mājas, kurās ar attālināto datu nolasīšanas sistēmu ir aprīkoti atsevišķi dzīvokļi un tie ir gadījumi, kad moderno skaitītāju ierīkošana apmaksāta no mājas līdzekļiem, jo iedzīvotāji nav spējuši rast citu kontrolējošu veidu kā disciplinēt savus kaimiņus. Šāda sistēma dod iespējami lielu neatkarību no kaimiņiem. Ir mājas, kurās sistēma darbojas jau vairākus gadus un mājas, kurās tā darbojas vien pāris mēnešus. Skaidrs, ka šis ir precīzākais patērētā ūdens aprēķina veids. Par vēlmi veikt sistēmas modernizāciju sava nama dzīvokļos, iedzīvotājiem jāinformē namu pārzinis, kopīgi jāpieņem lēmums, izvērtējot mājas finansiālās iespējas.

Šobrīd, ņemot vērā māju kontaktpersonu iesniegumu, tiek veiktas individuālo skaitītāju pārbaudes īpašumos. Diemžēl katrā mājā ir vismaz viens dzīvoklis, kurā nav iespējams iekļūt un pārbaudīt skaitītājus. Vēlos atgādināt, ka, konstatējot skaitītāju bojājumu, ir likumīgs pamats visas mājas ūdens starpību aprēķināt tā dzīvokļa īpašniekam, kurā bojātais skaitītājs ir konstatēts. Vienlaikus aicinām, dzīvokļu īpašniekus lemt par komunikāciju tīklu un stāvvadu nomaiņu, jo arī tas uzlabo ūdens apgādi.

Kā tikt pie karstā ūdens?

"Kā īsti veidojas maksa par karsto ūdeni? Kas ir tās daudzās komponentes, kas veido gala summu?"

SIA „Liepājas namu apsaimniekotājs“ grāmatvedības uzskaitvede Aiva Seļukova:

-Lai mājās ar centralizēto ūdens piegādi būtu pieejams karstais ūdens, to silda, un tādējādi veidojot izmaksas par patērēto siltumenerģiju. Ikmēneša rēķinā tiek iekļauta maksājuma pozīcija „ūdens uzsildīšana”, kura tiek aprēķināta proporcionāli patērētajam ūdens daudzumam pēc karstā ūdens skaitītāja rādījuma. Savukārt, patērētais siltumenerģijas daudzums karstā ūdens sagatavošanai, kā arī karstā ūdens piegāde līdz dzīvoklim jeb cirkulācijas izmaksas tiek noteiktas saskaņā ar mājas kopējā siltummezgla mēraparāta rādījumiem – cik siltumenerģijas megavatu ir patērētas ūdens temperatūras uzturēšanai. Siltumenerģija koplietošanas vajadzībām - starpība starp mājas kopējo siltumenerģijas skaitītāju un visu dzīvokļu īpašumu skaitītāju rādījumiem - tiek proporcionāli sadalīta uz dzīvokļu īpašumu skaitu saskaņā ar pakalpojuma sniedzēja tarifiem.

Siltumenerģijas aprēķinu karstā ūdens cirkulācijai veic atbilstoši dzīvokļu īpašumu skaitam. Maksājumus par karstā ūdens cirkulāciju veic visi dzīvokļu īpašnieki neatkarīgi no tā, cik daudz patērēts karstais ūdens. Tādējādi pat, ja kāda dzīvokļa īpašnieks karsto ūdeni nepatērē vispār, viņam kā daudzdzīvokļu mājas iedzīvotājam ir jāmaksā par karstā ūdens cirkulāciju. Karstā ūdens cirkulācijas maksa ir maksa par siltumenerģijas patēriņu pašas ēkas karstā ūdens apgādes sistēmā, karstajam ūdenim cirkulējot stāvvados, siltummezglā, pagrabā un bēniņu cauruļvados un dvieļu žāvētājos.